Tineri Antreprenori, programul de dezvoltare antreprenorială al JCI București, se apropie de final. Contextul anului 2020 a fost unul dificil pentru majoritatea antreprenorilor, cu atât mai mult pentru cei la început de drum, astfel că acest mini MBA a venit cu o abordare nouă, adaptată caruselului de situații neprevăzute survenite pe fond pandemic. Programul a ajuns la a 7-a ediție, iar anul acesta eforturile s-au concentrat pe reinventare, reziliență, schimbare și evoluție.
Workshop-ul de deschidere a fost ținut de Marta Ușurelu, Business Owner al revistei Biz, iar lecția cea mai valoroasă cu care am rămas este că există viață dincolo de eșec. A vorbit despre curajul de a face lucrurile chiar și împotriva curentului, despre pasiunea dusă până la capăt când ideea în care crezi este susținută, poate, doar de propria determinare, și despre cum echilibrezi noțiunea de risc în deciziile luate în propriul business.
Claudiu Jojatu, Head of Strategy & Co-founder at Milk & Cookies \ Digital Branding Studio & Viața de freelancer, a trecut participanții prin noțiunea de Business Model și cum poate modela acesta parcursul de dezvoltare și clarificare al brand-ului. Claudiu a pus în perspectivă și tendința recurentă a antreprenorilor la început de drum, prin care aceștia se îndrăgostesc de propriul business, mutând focusul pe căutările specifice ale clienților și transformarea întregului proces de promovare într-o direcție orientată pe clienți și necesitățile lor.
Raluca Radu, Country Manager ANSWEAR & co-fondator GPeC – The Most Important E-Commerce Event în CEE, a acoperit întrebările participanților despre vizibilitate online, despre cum și unde este strategic să fie plasate reclamele lor. Într-un moment în care adopția de ad blockers este din ce în ce mai mare, efectul de ad blindness poate fi remediat printr-o strategie de storytelling și construire a comunității, care să se plieze celei de business.
Alex Dona, Ambasador Tineri Antreprenori, fondator Desprevin.ro, specialist în marketing & comunicare, a povestit despre marketing-ul de conținut, canale de promovare, ton of voice în relația cu publicul brand-ului și asumarea angajamentului în fiecare aspect comunicat despre produs. Esența workshop-ului său se poate rezuma într-o idee foarte simplă, dar ușor de trecut vederea atunci când multitudinea de task-uri devine copleșitoare: concurent este orice alt brand care captează atenția clientului tău target. Atenția poate fi segmentată în multiplele canale de comunicare prin care poți ajunge la target, dar alegerea unuia singur căruia să îi fie acordate toate eforturile ar trebui să primeze.
Andrei Dunuță, Sales & Public Speaking Trainer și Fondator Speakings, a ținut un workshop interactiv despre arta de nu vinde sau cum să pui focus pe nevoia celuilalt, nu pe nevoia ta de a vinde. Clienților le place să cumpere, dar nu și să li vândă, agresiv sau cu o abordare greșită, de cele mai multe ori. Cheia procesului de vânzare stă în ideea că, la egalitate de șanse, va câștiga vânzătorul căruia i-a păsat cel mai mult de nevoile clienților.
Cristi Tudorescu, Consultant financiar IMM-uri și Startup-uri, a abordat aspectele mai puțin creative ale sustenabilității unui business, și anume cifrele, cheltuielile și toate aspectele fiscale care pot pune umărul la creșterea sănătoasă a proiectului. În elanul lansării și al construirii unei relații cu clientul țintă, reflexul de a crea este anterior celui de a monetiza, iar aceasta poate deveni una dintre problemele principale ale antreprenorilor la început de drum.
Cornel Amariei, inventator, autor, antreprenor, a sumarizat procesul inovării și al construirii unui brand solid într-un concept pe cât de simplu, pe atât de puternic: niciun business nu poate rămâne în viață fără a rezolva o problemă, chiar și una profund subiectivă și personală. A ști punctual ce problemă rezolvi ușurează flow-ul firesc către monetizare.
Lista de participanți de anul acesta cuprinde business-uri din domenii foarte variate, conduse de antreprenori energici și care au supraviețuit cu bine acestui an dificil. Deși sesiunile s-au desfășurat jumătate offline și jumătate online, lucru care ar fi putut duce la mici dificultăți de relaționare și un networking ceva mai scăzut, implicarea lor în program a fost una totală, rezultând un grup omogen și dedicat:
- Cristian Tomoială – Videoatelier
- Simona Girbou – Bizar Concept
- Radu Gabriel Toma – DentNow.net
- Daniela Bogdescu – Telinfinity
- Ada Sînziana Cosma – INFINIX DESIGN
- Dan Ioniță – SmartRaces
- Irina Petrache – Jolie Joie (Jolie Flower Design)
- Dumitru Durnescu – Produse-brodate.ro
- Ana Maria Benedek-Kaplar – Grădinile Jolie
- Andrei Mihailescu – VineNunta.ro
- Irina Bescuca – Dream&Act – școală de actorie
- Conea Dana Cristina – Davex Wool
- Raluca Oancea – AFINERO – plantație de afine
Tineri Antreprenori se îndreaptă în această perioada către etapă de mentorat, în care fiecare participant își va putea alege un mentor alături de care, timp de 2 întâlniri 1 la 1, să abordeze nevoia principală a business-ului sau potrivit cu domeniul în care mentorul activează. Dat fiind contextul fragil pe care business-urile îl traversează în acest an, ediția cu numărul 7 vine cu un element de noutate, pentru a susține cât mai mult antreprenorii implicați în program. Ei pot participa la un pitch pentru a primi sprijin specific nevoilor lor: finanțare, parteneriate, direcții de dezvoltare sau consultanță.
Sesiunea de premiere și încheiere va avea loc în momentul în care va fi posibilă organizarea ei offline. Dincolo de toate piedicile întâmpinate anul acesta, prin prisma pandemiei, deși a fost dificil uneori să unim spiritele, să menținem climatul colaborativ și să plusăm pe latura umană și socială a unui astfel de program de dezvoltare antreprenorială, am reușit să ducem la bună îndeplinire a unei variante hibrid online-offline, în care valoarea informației dobândite a surclasat piedicile sociale. Suntem convinși că scopul acestui mini MBA a fost atins cu succes și așteptăm cu nerăbdare ediția din toamna lui 2021.